Kenelle suosittelen psykofyysistä fysioterapiaa?

Psykofyysinen fysioterapia on lähestymistapa, joka soveltuu kaikkeen fysioterapeuttiseen työhön. Joskus tapaamisia tarvitaan useampia, usein jo muutama kerta riittää. Erityisesti psykofyysinen työskentely on suositeltavaa ihmisille, joilla on:

• mielenterveyden ongelmia esim. masennusta, syömishäiriöitä tai paniikkioireita
  • neurologisten tai tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttamia toimintakykyhäiriöitä
  • stressioireita, unettomuutta, jännittyneisyyttä, ahdistuneisuutta tai uupumusta
  • pitkittyneitä kiputiloja
  • vaikeuksia perusliikkumisessa tai oman kehon tiedostamisessa
  • traumasta tai post-traumaattisesta stressireaktiosta aiheutuvia fyysisiä oireita.

Psykofyysisen fysioterapian menetelmiä ovat muun muassa ohjaus ja neuvonta, erilaiset rentoutumisen ja rauhoittumisen harjoitukset, rauhalliset venytykset, hengitysharjoitukset, havainnointiharjoitteet, kehontuntemus- ja kehotietoisuusharjoitukset sekä kosketus.

Psykofyysisen fysioterapian tavoitteet voivat olla hyvinkin monimuotoisia ihmisen yksilöllisestä tilanteesta johtuen. Tässä esimerkkejä psykofyysisen fysioterapian tavoitteista kipujen kanssa eläessä:

• omien kivunhallintakeinojen oppiminen
  • liikkumisen pelon helpottuminen
  • toimintakyvyn paraneminen kivunhallintakeinojen ja minäpystyvyyden lisääntymisen kautta
  • realistisen minäkuvan ja kehonkuvan uudelleen rakentaminen
  • positiivisten kokemusten saaminen omasta kehosta
  • yhteyden löytyminen omaan kehoon, kehontuntemusten tunnistaminen ja myönteistäminen
  • unen paraneminen
  • jännitysten ja ahdistuksen lievittyminen